stärkelse



Material
tre provrör
en makaron
mandelmassa
potatis
en bägare
kokplatta
jod


genomförande:
Först tog jag en bägare med vatten i, sen tog jag tre provrör i det ena la jag i en potatis i den andra la jag i en makaron och i den andra la jag i mandelmassa i provrören hällde jag i lite vatten. Sen tog jag provrören och stoppade dom i bägaren sen började det koka och då hällde jag i jod ,

resultat:
makaronen blev mörk blå och potatisen blev lite grönaktig och mandelmassan fick ingen färg alls.

 

Slutsats
jod är en stark stärkelse.
Alla provrören fick färg men mandelmassan blev helt vit.



Kommentarer
Postat av: Håkan Elderstig

På slutsatsen ska du skriva vilka av proverna som innehöll stärkelse. Exempelvis: makaroner och potatis innehåller stärkelse.



Du har en fin rapport och du labbade bra så nu godkänner jag dig på laborationsmålet.

2010-06-04 @ 11:26:17
URL: http://wikiskola.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0